با یه نظریه ی احمقانه چطورید!؟

چطور از فرسایش خاک سود ببریم: خاک را حفظ کنیم
چطور از فرسایش خاک سود ببریم: خاک را حفظ کنیم
هوگوس ولدو و آسفاها زیگتا
این مطلب شرحی است درباره چطور برداشتن یک نظر احمقانه توسط مردم آیروب(منطقه ای در اتیوپی)
اين داستاني است كه بيان ميكند چطور مردم آيروب يك انتخاب احمقانه انجام دادند و با ساختن سدهای مانع یا آزمایشی زمین های کشاورزی را در دره ی سنگی در تیگاری شرقی(اتیوپی) بارور کنند.
آن نشان می دهد که دریافت طولانی مدت پول برای برنامه ی کاری موفقیت آمیز می تواند باشد اگر آن برای کشاورزان نتایج قابل محسوسی رو به دنبال داشته باشد و سازمان های محلی ٬ کنترل محلی و نظام اخلاقی سنتی را برای کمک متقابل تقویت کند.
مردم آیروب هم اکنون حدودا 20.000 هزار نفر می باشند در منطقه ای دوردست در شمال شرقی تیگرای در پرتگاهی که از یک فلات بلند به سمت رود قرمز پایین می رود. منطقه ی آیروب 340 کیلومتر از منطقه را شامل می شود. میزان بارندگی کمتر از 400 میلی متر در سال است که اساسا در یک فصل بارنی کوتاه و گاهی اوقات در دو فصل است. بیشتر مردم در ارتفاعات بین 1500 تا 2500 بالاتر از سطح دریا زندگی می کنند. قله ی کوهها بالاتر از این و رودخانه ی تحتانی بسیار پایین تر. زمین خیلی ناهموار و سنگی است٬ با شیبهای شیبدار و دره های عمیق که با جریان سریع سیل کنده شده است. قطعه های طبیعی زمین هموار کمیاب و نادر هستند.
آیروبها سابقا دامپروری می کردند و برای نجات دادن و زنده ماندن بزها و گله ی احشامشان تلاش می کرندند اما اغلب اوقات از گرسنگی رنج می بردند. کاکتوس گلابی مانند زبر(از خانواده انجیر هندی) با نام محلی بالاسا در حوالی سال 1900 بوسیله ی کشیش کاتولیک فرانسوی شناسانده شد ٬ کسی که در سال 1846 به ایروب آمد و یک کلیسا و مدرسه در آلیتنا که اکنون در مرز بین اتیوپی و اریتره است بنا نهاد. آیروب ها شروع به کاشتن بالاسا در نزدیکی خانه هایشان کردند. آنها دام هایشان را در فصل کم آبی با بالاسا تغذیه می کردند. مردم در فصل باران زا میوه هایش را می خوردند. برای هر دو٬ انسان و حیوانات بالاسا کلید بقا شد و امروزه این نقش را هم ایفا می کند.
اکنون هم آیروب ها غلات – عمدتا ذرت و سورگوم و جو – کشت می کنند.
در سال های اخیر تعدادی از مردم باغ هایشان را در کنار بستر رود ساختند و انواع فلفل های تند٬ پیاز٬ گوجه فرنگی و درخت های میوه(عمدتا پرتقال) کاشته اند.آیروب ها یک سنت قدیمی و دیرین در نگهداری زنبور دارند. عسل سفید مایل به زرد(کهربایی)از آلتنا در سرتاسر اتیوپی شناخته شده است.
نظریه ی احمقانه
نزدیک به 50 سال پیش٬ اتو قبرای هاوکو ٬ یک مرد آیروبی از دهکده ی دایا تلاش کرد از رودخانه ی آب و خاک دزدی کند. او سنگ ها و زمین را به دره کناره ای شیب دار با کلوخ شکن هموار کرد تا مزرعه ای آماده کند که در آن غله بکارد. هر کس با تمسخر توام با تاسفی به کار دستی او می خندید و می پنداشتند که او دیوانه است. اما او به آنها می گفت: فردا شما همه تان مثل من دیوانه خواهید شد. همه می خندیدند اما فکری در ذهن شان شکل گرفت.
زمان کوتاهی بعد اتو کهسای ولدو از سربازی به خانه برگشت.او درو کردن خاک سنتی بوسیله ی کشاورزان نزدیک تریپولی - لیبی – را دیده بود. در دهکده او کنار خانه اش یک آب بند کوچک ساخت. او توسط مرد سومی به نام اتو زیگتا گبرمدهین از دهدکده ی آوو مورد توجه قرار گرفت کسی که البته اتو قبرای را مسخره کرده بود ولی به ایده ی او جذب شد. اتو زیگتا شروع به آزمایش کردن با یک سری از آب بندهای آزمایشی کرد٬ در آغاز در پایین بستر رود و بتدریج ساختن سد های اضافی که بیشتر در بالای دره و بالا بردن دیواره های سنگی در طی سالها. کشاورزان دیگر شروع به اتنخاب این تکنیک و روش کردند. آنها پذیرفته بودند و می گفتند که آن شخص می تواند از مردم دیوانه یاد بگیرند.
در 40 سال گذشته ٬ مردم آیروب ها در واقع شیفته ی دیوانه درباره ی ساختن آب بندها شده اند. در بیشتر بستر رودها آنها آب بندهای آزمایشی را برای حفظ روان خاک از شستن در مناطق بالا قبل از آن که در دریاچه ی قرمز ناپدید شود ساخته اند. آنها سطح زمین های هموار گسترده برای استفاده در زمین های کشاورزی و مراتع تهیه کرده اند. بعضی از آب بندها هم اکنون بالاتر از 10 متر ارتفاع دارند و در طی سالها در عرضشان پوشیده از خاک و پر شده اند.اتو زیگتا کسی که تا سن 78 سالگی هنوز هم فعالانه توسعه و بهتر کردن سیستم درو انجام می دهد تاسف می خورد از اینکه آیروب ها چرا زودتر به این فکر نرسیده بود که قبلا خاک زیادی از آنها عبور کرده بود.
علاوه بر این اب بندهای ازمایشی در دره های رود فرعی کشاورزان آیروب شروع به منحرف کردن مسیر اب از رود بستر(رودخانه ی بستر)اصلی به مزارع ساخته شده در پشت دیوارها در امتداد لبه ساختند. آنها فن قرار دادن عموی سنگ ها را که – کراوات شیطان – نامیده اند را توسعه دادند که نیروی سیلاب را مقاومت کند. همچنین آنها کانالهایی برای هدایت روان آب از شیبهای سنگی به مزارعشان پشت آب بندهای آزمایشی و نزدیک مسیر رودخانه کندند.
یک جغرافیدان سوئیسی – برونو استربل – در میانه های سال 1970 به آلتینا آمد. او دید که که چگونه آیروب ها از فرسایش با وجود آوردن زمین های کشاورزی در جهت خود سود می برند٬ بدون هیچ ابزار صنعتی از سنگ برای شکستن سنگ استفاده می کنند. او مهارت ها و بدعت های آیروب ها را پذیرفت و راه های کمکی از پشتیبانان تلاش هایشان و ساختن تخصص و کارشناسان جستجو کرد. آن بود اغازی از آنچه امروزه نامیده می شود حرکت توسعه قلمرو اسقف آدیگرات با صندوقی از بشر دوستی(سوئیس) و میسرئور(آلمان) .
آینده ی علم خاک
شامل دیدگاه هایی از 55 دانشمند خاک در 28 کشور – از فنلاند تا آفریقای جنوبی ٬ از کانادا تا غنا ٬ مالزی و چین. نتیجه مجموعه ای عقاید و نظرات و تصاویری منعکس شده ی متفاوت اما از چندین گروه. این کتاب بحث بدبینان را مورد توجه قرار می دهد"خاک شناسی مرده و دفن شده است" و خوشبینان"آینده برای خاکشناسی روشن تر از هر زمانیست" و پس زمینه ای خواندنی از هیجدهمین کنگره ی جهانی علم خاک در فیلادفیای امریکا را بوجود می آورد. این کتاب برای هر علاقه مند به علم خاک اجباری است و رهنمونی برای آینده اش.آینده ی علم خاک
*******************************************
واکنش روزنامه جمهوری اسلامی به پوشش خبری صدا و سیما از سفر انوشه انصاری به فضا
اصرار صدا و سيما براي بزرگ جلوه دادن سفر يك زن پولدار ايراني كه در خارج از كشور زندگي مي كند و ديروز با يك كيهان نورد روسي به فضا رفته تعجب مردم را برانگيخته است . نگراني مردم از اينست كه اين رفتار صدا و سيما موجب الگوسازي براي دختران و پسران جامعه ما شود درحاليكه در جامعه انقلابي ما زنان زيادي وجود دارند كه با كمترين امكانات به ساختن هواپيما و انجام كارهاي بزرگ صنعتي موقق شده اند. انتظار اينست كه مسئولان صدا و سيما به عواقب اينگونه الگوسازي ها انديشه نمايند.






















